Stae-Vester Hassing Samråd

Vester Hassing Station

Denne bygning på Bakkedraget 9 i Vester Hassing var stationsbygning fra 1899 til 1968, her fotograferet i 1950. Foto: Sylvest Jensen, Det kgl. Bibliotek. Hals Arkiv, B15434.

Tirsdag den 18. juli 1899 åbnede jernbanelinjen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn, i daglig tale kaldet Sæbybanen, og det første tog passerede Vester Hassing, som dermed fik status af stationsby. Handelsforholdene ude i landkommunerne havde før jernebanens tid ikke nogen nævneværdig betydning, specielt fordi vejforholdene mange steder var elendige. Endvidere var de eneste offentlige transportmidler de hestetrukne dagvogne, hvoraf tre i slutningen af 1800-tallet passerede Vester Hassing, med ruter fra henholdsvis Hals, Ulsted og Gettrup til Nørresundby. Med jernbanen fik handelen på landet et større virksomhedsområde, og handel og håndværk fik en opblomstringsperiode. Foruden et betydeligt antal passagerer fragtede Sæbybanen mange tons fragtgods.

I 1897 var telefonen kommet til Vester Hassing, med fælles central for Stae, Vester Hassing, Gandrup og Horsens (Langholt). Den første central blev i “Staehus”, og fik navnet Sta Talestation. I 1902 blev centralen flyttet til Vester Hassing og fik nu navnet Vester Hassing Central. Der var da 11 abonnenter i Vester Hassing, herunder Vester Hassing Jernbanestation, der havde central nr. 2.

Det sidste tog passerede Vester Hassing søndag den 31. marts 1968, og herefter blev skinnerne brudt op. Det eneste synlige levn fra jernbanens dage i Vester Hassing er den gamle stationsbygning på Bakkedraget, som i dag fungerer som privatbolig og som stadig fremstår med tydelige spor af sin oprindelige funktion, samt banelinjen til Gandrup, hvor der nu er cykelsti. På sidstnævnte strækning har nogle af togpassagererne efterladt sig spor, æbleskrog er smidt ud af togvinduerne og nogle af kernerne har slået rod, til gavn for nutidens gående og cyklende på denne naturskønne strækning.

Billeder

Udsnit af målebordsblad for Vester Hassing, målt 1884, udgivet 1943, hentet fra hjemmesiden ”Historiske kort på Nettet”, hvor jernbanelinjen ses nord for byen.